Uitbreiding Lindenlaanschool te Beveren
Stedenbouwkundige uitgangspunten
De Lindenlaanschool vraagt om een grondige herdenking van het bestaande gebruiks- en circulatiepatroon. We zouden dit het stedenbouwkundige niveau van de ingreep kunnen noemen. De huidige toegang tot de speelplaats rond de ietwat vreemd geplaatste sportzaal is een belangrijk aan te pakken punt. Door het verbinden van de Lindenlaan en het recreatiedomein met een pad en het vervangen van de huidige refter door een ruime inkomhal die aansluit op dit pad, wordt de circulatie direct een heel pak eenvoudiger.
Om plaats te maken voor een voldoende grote refter naast de inkomhal, verplaatsen we de beek. Het is cruciaal dat de refter hier kan geplaatst worden: op deze manier kunnen we zowel de speelplaats als de groene ruimte grotendeels behouden. Bovendien blijft de refter afzonderlijk bruikbaar voor polyvalente doeleinden buiten de schooluren omdat hij direct aan het sas – nog voor de inkom – grenst.
Functionaliteit en architecturaal concept
Als eerste belangrijke uitgangspunt nemen wij het laatste punt uit het bouwprogramma: het open en groene karakter van de school moet zeker blijven. Dit punt bepaalt waar we niet zullen bouwen. Hoewel de school inderdaad een zeer open karakter heeft, en er overvloedige ruimte lijkt te zijn, blijkt dit bij het inplannen toch relatief: als we het open karakter maximaal willen behouden en zo weinig mogelijk aan de speelplaats en aan de groene ruimte willen raken, wordt het zelfs een moeilijke opgave.
De huidige lage en te kleine refter maakt plaats voor een mooie, lichte inkomhal. Deze sluit mooi aan op het pad naast de sporthal dat naar het recreatiedomein leidt.
Door de beek te verleggen kunnen we naast dit pad, en rechtstreeks op de centrale inkomhal een nieuwe refter bouwen. Zonder de beek te verleggen wordt dit moeilijk, aangezien het niet is toegestaan om binnen de 5 meter van een waterloop categorie 3 te bouwen. Het is een noodzakelijke ingreep om de groene ruimte achteraan de school te kunnen behouden.
De centrale inkomhal geeft naast toegang tot de refter ook rechtstreeks toegang tot: de speelplaats, de sporthal, de opvangruimte, de leraarskamer, de balie en het secretariaat en ook op de gangen en trappen naar alle klaslokalen. Bovendien heeft de inkomhal ook voldoende ruime afmetingen hebben, zodat er overzicht over één of zelfs meerdere kruisende klasgroepen mogelijk blijft. Aangrenzend aan de inkomhal is er sanitair voorzien.
Op de ‘groene’ speelplaats is er een nieuw sanitair blok voorzien.
Constructiewijze en gebruikte materialen
De kracht van een ontwerp schuilt in eenvoud. Constructieve hoogstandjes en exclusieve materialen vinden we (zeker voor een school) niet nodig. De gebruikte materialen zullen worden geselecteerd op hun duurzaam en tijdloos karakter.
Technische uitrusting en energiezuinig, duurzaam bouwen
Voor wat betreft RWEG en duurzaamheid wensen we van dit project een modelproject te maken. Dit onder andere door hergebruik van regenwater, zoveel mogelijk beroep doen op natuurlijk licht, warmtepomp indien dit binnen het budget past. De daken kunnen eventueel worden gebruikt voor de plaatsing van zonnepanelen, maar dit komt pas na een degelijke isolatie en luchtdichtheid voor de nieuwe delen, waardoor ventilatie met warmterecuperatie zinvol wordt. Indien er budget voor beschikbaar is, willen we graag een modelproject maken, waarbij het doorgedreven duurzaam concept zelfs een educatieve meerwaarde voor de school kan betekenen.
Bouwen voor scholen
Een school onderscheidt zich van andere gebouwen op een aantal punten. Eerst en vooral biedt een school dagelijks plaats aan jonge kinderen. Dit betekent dat we dus extra rekening moeten houden met een overzichtelijke structuur in gebouw en omgeving, het gebruik van veilige en niet toxische materialen, akoestische prestaties, brandveiligheid, … Daarnaast is een school een gebouw dat weliswaar af en toe ‘in vakantie’ is, maar voor het overgrote deel van het jaar moet kunnen blijven werken. Dit betekent dat we vanaf de beginfase in gedachten moeten houden dat de school kan blijven werken.
ligging : Lindenlaan 141, 9120 Beveren
opdrachtgever : Gemeente Beveren, Stationsstraat 2 , 9120 Beveren
oppervlakte : 1200 m2
ontwerp : 2015
uitvoering : 2016-2017