Restauratie en opmaak beheersplan van het beschermde vissersvaartuig BOU 8
Het vissersvaartuig BOU 8 is een eikenhouten schip van het type ‘lemmerhengst’. Een typisch Zeeuws-Vlaams vaartuig. Het is in 1928 gebouwd op de Nederlandse scheepswerf ‘Moed en Trouw’ van Piet Verras te Paal. De BOU 8 is één van de drie overblijvende vaartuigen en geniet als enige van een bescherming. Ook de kromhout-motor, aanwezig in de boot, heeft een grote erfgoedkundige en industriële waarde. Om de lemmerhengst te redden van de sloop werd deze gekocht door de gemeente Boekhoute en op het dorpsplein gelegd. Het vaartuig werd beschermd als monument sinds 5 april 2003.
De huidige toestand van de boot is schrikbarend. Dergelijke vaartuigen zijn niet gemaakt om op het droge te liggen en dit eist zijn tol. De houten planken zijn onderhevig aan grote temperatuurverschillen en neerslag, vorst, sneeuw, etc. De positieve invloed van zeewater op hout valt weg en tevens is er geen sprake meer van, zo goed als, dagelijks onderhoud, zoals een boot in de vaart ondergaat. Het hout is rot en vervormd. Een zeer grondige restauratie van het vaartuig dringt zich op. We benaderen het schip in de eerste plaats als een monument en niet als een varend object. In deze optiek zullen beslissingen genomen worden, die afwijkend zijn van een standaard bootrestauratie. Aspecten als ventilatie, verlichting, toegankelijkheid en optimaal behoud worden onder de loep genomen.
Omdat dit monument zeer specifiek is werd hiervoor ook een beheersplan opgemaakt.
ligging: Boekhoutedorp, Boekhoute
opdrachtgever: Gemeente Assenede, Markt 4, 9960 Assende
ontwerp: 2010 – 2012